luty – kwiecień 2019

Kobiety w sektorze cyfrowym a wzrost gospodarczy

Coraz mniej kobiet zainteresowanych jest uczestnictwem w sektorze cyfrowym – wynika z raportu Komisji Europejskiej „Women in digital age”. Zaledwie 6 na 1000 z nich wybiera pracę związaną z nowymi technologiami. Jednocześnie raport wskazuje, że większy udział kobiet w branży wpłynąłby pozytywnie na rozwój gospodarczy i wzrost PKB. Kadry w przemyśle wzmocniłyby się ilościowo i jakościowo, a same kobiety otrzymałyby możliwość pełniejszego uczestnictwa w życiu społecznym.

Inżynierki 4.0 – program dla wyjątkowych studentek

Głównym założeniem programu „Inżynierki 4.0” jest zwiększanie kompetencji cyfrowych młodych kobiet w obszarze Industry 4.0. Pomaga on młodym, ambitnym kobietom wejść w świat innowacji, technologii i biznesu. Jest skierowany do studentek polskich uczelni technicznych, które planują związać swoją przyszłość z zawodem inżyniera. Program zapewnia im solidną dawkę wiedzy praktycznej i merytorycznej, a także możliwość budowania relacji w świecie biznesu.

Warsztaty – technologie, przywództwo, marka własna

W ramach projektu wybrane studentki kierunków inżynierskich wzięły udział w serii warsztatów, które poprowadzili dla nich specjaliści i członkowie Zarządu Siemens oraz eksperci branżowi. Zajęcia poruszały tematy związane z współczesnymi technologiami w przemyśle oraz z rozwojem osobistym na rynku pracy. Studentki były szkolone m.in. w zakresie virtual i augmented reality, Industry 4.0, robotyzacji, czy Desing Thinking. Program cieszył się dużą popularnością, o czym świadczy wysoka liczba zgłoszeń oraz duża aktywność studentek podczas zajęć.

Droga do Hannoveru i… na Europejski Kongres Gospodarczy

„Inżynierki 4.0” to nie tylko cykl warsztatów – to także szansa na uczestnictwo w prestiżowych wydarzeniach branży przemysłowej dla najlepszych studentek. Podczas pierwszego spotkania został ogłoszony konkurs na film pt. „Praca inżyniera odpowiedzią na wyzwania współczesnego świata”. Cztery zwyciężczynie zostały nagrodzone wyjazdem na targi Hannover Messe 2019 i możliwością zwiedzenia fabryki Volkswagena we Wrześni. Dodatkowo zostały zaproszone do wzięcia udziału w panelu dyskusyjnym podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego – była to szansa, która pojawiła się niespodzianie i została chętnie wykorzystana.

Inżynierki 4.0 w mediach i social mediach

Program i jego przesłanie wpisują się w istotną obecnie dyskusję o potencjale kobiet w gospodarce i biznesie oraz poruszają kwestie związane z różnorodnością i równością szans. Z tego względu cieszy się sporym zainteresowaniem mediów. Szczególnie laureatki otrzymały wiele okazji do zaprezentowania się szerokiej grupie odbiorców, udzielając wywiadów do mediów studenckich i regionalnych oraz publikując w social mediach własne treści związane z warsztatami, wyjazdem do Hannoveru, czy udziałem w EKG.

Kilka słów od uczestników

Cezary Mychlewicz, dyrektor ds. marketingu branż przemysłowych w Siemens:

„Przygotowanie zawodowe współczesnego inżyniera wymaga połączenia wielu specjalności w procesie edukacji. Kompletne rozumienie wszystkich zagadnień wiążących się z nowym podejściem do przemysłu, jakie oferuje Siemens w projekcie „Inżynierki 4.0”, pozwoli studentkom lepiej przygotować się do wymagań rynku i wymogów przyszłego pracodawcy.”

Aleksandra Chudzyńska, studentka Politechniki Wrocławskiej, laureatka programu:

„Oczywiście, że było warto aplikować do Programu! Teraz, z perspektywy czasu, wiem, że ta decyzja była jedną z moich najlepszych. Spotkania z ekspertami Siemens i panią Prezes Dominiką Bettman uświadomiły mnie, że ograniczenia istnieją tylko w naszych głowach i można osiągnąć wszystko przez działanie i podejmowanie ryzyka.”

Marzena Sudoł, studentka Politechniki Śląskiej, laureatka programu:

„Podczas warsztatów wszystkie uczestniczki miały wspaniałą szansę zobaczyć nowe technologie z bliska oraz przekonać się, że czwarta rewolucja przemysłowa dzieje się na naszych oczach i możemy w niej uczestniczyć. Myślę, że dzięki kontaktom oraz wiedzy zdobytej na warsztatach mam inne spojrzenie na swoje doświadczenie. Nauczyłam się, że warto być ciekawym i inwestować w siebie. Zapamiętam też na pewno to, że warto dzielić się swoimi pomysłami, nawet jeśli wydaje nam się, że powinniśmy zachować je tylko dla siebie”.

Program w liczbach

Do tegorocznej edycji programu zgłosiło się 167 studentek z 24 uczelni technicznych z całej Polski – to o 62% więcej, niż w poprzedniej edycji. 30 z nich zakwalifikowano do udziału w warsztatach. 4 zostały laureatkami programu.

W mediach pojawiło się 165 publikacji na temat programu, o łącznym zasięgu 2 709 084 użytkowników (źródło danych: Instytut Monitorowania Mediów).

Rezultaty dla firmy Siemens

Połączenie komunikacji skierowanej bezpośrednio do studentek z biznesową, skierowaną do mediów, zaowocowało konkretnymi rezultatami, spójnymi ze strategią firmy:

  1. Wzmocnienie pozycji Siemens jako firmy, która stawia nie tylko na rozwój kadr inżynierskich, ale także na ich różnorodność
  2. Osiągnięcie wysokiego zasięgu w mediach dzięki wartościowym merytorycznie materiałom
  3. Wzmocnienie świadomości i zaufania do marki wśród młodego pokolenia inżynierek i inżynierów.

 

Rola Omega Communication

Omega Communication opracowała koncepcję całego programu. Agencja odpowiadała za wszystkie elementy realizacji, włączając działania rekrutacyjne, organizację i komunikację spotkań oraz relacje z mediami.